معرفي طرح آموزشي – ترويجي “كودكان ، دوستان طبيعت ”
آموزش موضوعات منابع طبيعي ((جنگل ، مرتع ، بيابان ، آبخيزداري و همیار طبیعت)) برای کودکان و دانش آموزان مدارس منتخب در سطح استان كرمان

اداره كل منابع طبيعي وآبخيزداري استان كرمان در راستاي تحقق فرمايش مقام معظم رهبري (مدظله العالی)كه فرموده اند (( فرهنگ منابع طبيعي بايد به معارف عمومي تبديل شود)) و به منظور مشاركت کودکان و نوجوانان به  ويژه دانش آموزان در فعاليتهاي حفظ، احياء وتوسعه منابع طبيعي با همكاري موسسه غير دولتي (سازمان مردم نهاد NGO) جمعيت دوستداران زمين سبز با همراهی ومساعدت اداره کل آموزش و پرورش آستان اقدام به اجراي طرح  آموزش موضوعات منابع طبيعي ” تحت عنوان طرح كودكان، دوستان طبيعت در مدارس منتخب سطح استان ” از سال 1384 نموده است. در اين طرح كه بصورت مستمر و مداوم از سال تحصيلي 1384 تا کنون اجرا گرديده و توانسته است بطور میانگین تعداد 112000 نفر دانش آموز در مقاطع تحصيلي دبستان،راهنمايي (شهري و روستايي) در بيش از 320 مدرسه و مركز آموزشي دولتي وخصوصي در شهرستان هاي تابعه شمال استان را در 16 سال گذشته تحت آموزش هاي مذكور قرار گرفته اند. 

در این طرح هر دانش آموز حداقل 10 ساعت آموزش مرتبط با منابع طبیعی را با حضور مربیان آموزش دیده در کلاس درس (حضوری ومجازی) فراگرفته ودر کنار آموزشها از اقدامات تثبیت کننده آموخته ها مانند نمایش خلاق،میز رغبت،جشنواره ها و مهرواره های آموزشی وسایر روش های نوین آموزشی استفاده گردیده است که میتوان میزان آموزش در طی این چند سال را معادل 1120000(یک میلیون یکصدو بیست هزار نفر ساعت ) در نظر گرفت.

از مهمترین نكات مثبت اجراي اين طرح ،تاثير آموزشهاي ياد شده در بالا بردن فرهنگ حفاظت از منابع طبيعي در بين دانش آموزان وخانواده ها ومشاركت آنان در فعاليتهاي زيست محيطي مانند، مشاركت در امر توزيع و غرس نهال،شركت در مراسمات هفته منابع طبيعي ،روز هوای پاک،روز کوهستان،روز جنگلانه، وپویش های مردمی بذرکاری و نهالکاری عمومی که موجب افزایش سرانه فضای سبز خواهد شد .در خصوص فرایند اجرایی طرح این نکته حائز اهمیت است که به اثر بخشی وچند جانبه بودن آموزشها توجه ویژه ای شده است وبرای این منظور اين طرح در هرسال در چهار مرحله اجرا میگردد كه شامل:

مرحله اول آموزش : شامل آموزش موضوعات منابع طبيعي (جنگل، مرتع، بیابان، آبخیزداری و همیار طبیعت)به صورت تدريس حضوری یا مجازی  توسط مربیان اعزام شده به مدارس منتخب

مرحله دوم كار عملي: شامل نمایش خلاق ، ساخت ماكت یا کاردستی  از موضوعات منابع طبيعي ، تهیه روزنامه ديواري ، داستان نو یسی و نقاشي و… براساس آموزش های فراگرفته شده

مرحله سوم يك روز در طبيعت: شامل بازديد دانش آموزان تحت آموزش از عرصه ها وپروژه هاي منابع طبيعي و آشنایی با اجزای طبیعت(گیاهان، جانوران، خاک و…)

مرحله چهارم فرهنگ سازي: حضور کارشناسان تخصصی منابع طبیعی در مدارس وهمچنین مشارکت دانش آموزان در فعالیت ها و مناسبت های ملی و استانی مرتبط با منابع طبیعی (مانند: هفته منابع طبيعي ، برگزاري جشن درختكاري وزنگ سبز ،روز طبیعت، پویش های بذرکاری و نهالکاری، جنگلانه، همه همیار طبیعت باشیم و…

مرحله اول:
آموزش موضوعات منابع طبيعي (جنگل، مرتع، بیابان، آبخیزداری و همیار طبیعت) به صورت تدريس حضوری یا مجازی توسط مربیان اعزام شده به مدارس منتخب

مرحله دوم:
كار عملي شامل نمایش خلاق ، ساخت ماكت یا کاردستی از موضوعات منابع طبيعي ، تهیه روزنامه ديواري ، داستان نو یسی و نقاشي و… براساس آموزش های فراگرفته شده

مرحله سوم:
يك روز در طبيعت شامل بازديد دانش آموزان تحت آموزش از عرصه ها وپروژه هاي منابع طبيعي و آشنایی با اجزای طبیعت(گیاهان، جانوران، خاک و…)

مرحله چهارم:
فرهنگ سازی – حضور کارشناسان تخصصی منابع طبیعی در مدارس وهمچنین مشارکت دانش آموزان در فعالیت ها و مناسبت های ملی و استانی مرتبط با منابع طبیعی (مانند: هفته منابع طبيعي ، برگزاري جشن درختكاري وزنگ سبز ،روز طبیعت، پویش های بذرکاری و نهالکاری، جنگلانه، همه همیار طبیعت باشیم و…)